انتخاب نام برند

خیلی از مشتریان که به ما مراجعه می‌کنند؛ پس از طراحی لوگو شرکت، برای انتخاب نام برند یا نام تجاری محصولات‌شون به مشکل می‌خورند و نمی‌دانند که چه اسمی باید انتخاب کنند. نمی‌دونند اسم خوب چه ویژگی‌هایی داره، خلاصه نمیدونن چیکار باید بکنند.

متنی که در ادامه می‌خوانید با عنوان انتخاب نام برند توضیح مختصری برای این دسته از افراد است تا کمکی باشه برای انتخاب بهتر . . .

اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید اینه که:

نام شما در مرکز تمامی فعالیت‌های بازاریابی‌تان قـرار دارد و بــادوام‌تـریـن و پایدارتــرین جزء محصـول، خـدمت یا شــرکــت شمـاست.

یک محصول غذایی را در نظر بگیرید با یک بسته‌بندی خیلی خاص و ویژه. ولی همین بسته‌بندی ممکنه پیرو استراتژی برند بعد از یه مدتی تغییر کنه. یا حتی لوگوی محصول طی سال‌های مختلف تغییراتی پیدا میکنه و ممکنه به دفعات ریدیزاین بشه، اما اون چیزی که تغییر نمیکنه و همیشه ثابته نام محصول است. این تنها یکی از موارد اهمیت نام برند هست. . .

اهمیت نام در برندسازی

نامِ  خوب جز یکی از باارزش‌ترین دارائی‌هاست.
انتخاب نام برند مناسب به زمان خاصی محدود نیست. نامی که به درستی انتخاب شده باشد، تخیل را اسیر خودش می‌کند و در ذهن‌ها ماندگار می‌شود؛ چه نام شخص باشد، چه نام برند.

نقش نام در برندینگ چیست؟

نام شما در مرکز تمامی فعالیت‌های بازاریابی‌تان قرار دارد و با دوام‌ترین و پایدارترین جز محصول، خدمت یا شرکت شماست. از این رو انتخاب یک نام خوب مهم است.

نامی که به درستی انتخاب شده باشد، یکی از دارایی‌های ضروری برند است، اما فراموش نکنید که نام شما بخشی از یک بدنه‌ی بزرگ‌تر است. لوگو، رنگ، تایپوگرافی و طراحی گرافیکی حاکم بر ارتباطات، شعارها و اقلام تبلیغاتی، آگهی‌ها، رویدادها، شبکه‌ی فروش و تمامی موارد این چنینی همگی در کنار هم برند شما را می‌سازند.

خوب، البته که نام‌گذاری کار سختی است!

نام‌گذاری فرآینده پیچیده، خلاق و مستلزم بردباری و مهارت است. 
نامی را انتخاب نکنید که شما را عیناً مانند دیگران کند و بعد مجبور باشید بقیه بودجه‌ی بازاریابی‌تان را صرف این کنید که مخاطب باور کند با دیگران فرق دارید.

آیا نام گذاری همه چیز است ؟

قبل از هرچیز، به یاد داشته باشیم نام‌گذاری اولین مرحله برندسازی است ولی مهم‌ترین بخش برند نیست.

استراتژِی برند حوزه های مختلفی را در بر می گیرد که نام گذاری یکی از آنهاست.بنابراین نام تجاری همه چیز نیست و در کنار عوامل مختلف دیگر بخشی از فرآیند برندینگ محسوب می شود.

اما دلیل اینکه به نقش آن انقدر تاکید می شود این است که:

یک نام قوی به برند هویت می بخشد و می تواند آن را به جایگاهی جهانی برساند 

نام شما جزء حیاتی برند شماست… ولی به‌خودی‌خود نمی‌تواند برند شما باشد.

انتخاب نام برند در ظاهر ساده ولی عمیق و جدی است.

راهنمای انتخاب نام برند

از کجا شروع کنیم؟

توصیه های پیش پا افتاده . . .

نام باید کوتاه باشد..
باید به یـاد ماندنــی باشد.
نام باید از املای آسانی برخوردار باشد.

بسیــاری از نام‌های عالــی دنیا کوتـــاه نیستند، و تعداد زیادی از برندهای برتر از املای سختـــی برخور دارند و هیچ‌کـس نمی‌تواند به شما بگوید مفهوم کدام نام، بیش از دیگر نام‌ها در خاطر می ماند. پس لطفا از این پیشنهادهای دم‌دستی صرف نظـر کنید و برای انتخاب نام برند معیارهای عملی‌تری را مدنظر قرار بگیرید.

نام کوتاه را فراموش کنید!

نام‌های کوتــاه معمولا زودتــر از نام‌های بلند به دست فراموشی سپرده می‌شوند. همچنیــن اگر خود را به نام‌هــای کوتــاه محــدود کنید، در راه‌انــدازی یـک دامنـه‌ی دات‌کام شفاف به مشکل بر می‌خورید.

املای آسان نام را فراموش کنید!

چه چیـزی امـلای کلمه را آسـان می‌کند؟ نمی‌تـوان در مورد املای آســان قضـاوت درستــی داشـت، مگــر ایــن‌کــه کلمـه را امتحـان کنیم. کلمه‌ای که به ظاهر ساده به نظر می‌رسد ممکن است در عمل به آسانی هجـی نشـود. حتی ممکن است نامی که املای سخت داشته باشد بیشتر در خاطر بماند.

معیار ماندگاری در ذهن چیست؟

آیا می‌تـوان تنها با نگاه کردن به یک نــام، گفت که در خاطر می‌ماند یا نه؟ بله هیچ معیــاری برای قضــاوت وجـود ندارد و مانـدگــاری نـــام در ذهــن در طول زمان و تحــت تاثیر عوامل متعددی چون لــوگــوی خــوب، تبلیغات، خود محصول، تجربه محصول، کیفیــت و عوامل دیگــر تاثیر گـذارند. و کاری نیست که در بدو نام‌گـذاری قابل اندازه گیـری بــاشــد.

حالا که فهمیدیم این توصیه‌های معمولی کاربردی نداره، برای انتخاب نام برند خوب می‌ریم سراغ چند تا ویژگی مفید. . .

خیلی خوب؛

آنچه در گذشته برای انتخاب نام برند مناسب بوده، الزاما در زمان حال و اینده موثر نیست. در گذشته که محصولات کمتری وجود داشت و حجم ارتباطات کمتر بوده، نام به اندازه ی حال اهمیت نداشت.

امروزه، یک نام تنبل که چیزی را عنوان نکند، برای نفوذ به ذهن مناسب نیست. نامی که بتواند فرایند جایگاه سازی را اغاز کند، همان نامی است که باید دنبالش باشید. نامی که به مشتری بگوید مهم ترین مزیت آن کالا چیست.

اول؛ معمولی نباشیم.

Google امروزه نامی آشناست، اما زمانی در رقابت با نام‌های Infoseek، All the web و یا Webcrawler عجیب و غریب به نظر می‌رسید.

Alltheweb  یعنی جستجوی اطلاعات، Infoseek یعنی تمام وب و در آخر گوگل هیچ معنای خاصی ندارد و کلمه ابداعی است ولی کدام ماندگار شده است. . .

 اسامی غیرمعمول بیشتر در خاطره می‌ماند و اسامی رایج خیلی راحت‌تر فراموش می‌شوند.

دوم؛ منحصر به فرد باشیم.

در برابر وسوسه‌های کپی‌کردن از ایده‌های دیگران غلبه کنیم. اگر قرار است نامی برای یک شبکه اجتماعی انتخاب کنیم، صدای پرندگان را فراموش کنیم. تنها یک Twitter وجود دارد. و یا اگر دستگاه‌ دیجیتال دستی می‌سازیم، به میوه‌های کوچک فکر نکنیم، چون BlackBerry قبلا این کار را کرده است.

اسم‌هایی که قبلاً شنیده نشده‌اند و منحصربه‌فرد هستند می‌توانند برای کسب‌وکار و محصول شما شانس بیشتری را به همراه بیاورند.

سوم؛ به دنبال معنی باشیم.

نام‌های با معنی در خاطر می‌مانند امــا معنـی را با تعریــف اشتبــاه نگیریم. مردم فرهنگ لغـت را برای پیداکــردن ریشــه‌های باستانــی نام‌ها باز نمـی کنـند ولی به کلمه نگـاه می‌کنـند و به سرعت در ذهـن خود به تفسیــر معنــی آن می‌پردازند.

مردم فرهنگ لغت را برای پیدا کردن ریشه‌های باستانی نامی که انتخاب کرده اید باز نمی‌کنند. در عوض به واژه‌ها نگاه می کنند و به سرعت به تفسیر و تداعی معنی آن می پردازند.

 برند خود را محدود نکنید. دنبال یک یادگاری معنادار باشید نه توصیف و تعریف. . .

چهارم؛ به دنبال نامی شفاف باشید.

باید نام‌هــایی پیدا کنیـم که با آن ارتبــاط احسـاسی برقرار شود. مثلا نامـی که شما را یاد طبیعـت بکــر استــرالیا می‌اندازد، یا یک خوراکی خـوشمزه را به یاد می آورد.

هرچه نـام شمــا احسـاس بیشتــری را در مخاطــب بیــدار کند. اثــر بخشی بیشتری خواهد داشت.

پنجم؛ باید قابل مالکیت باشد.

نامی انتخاب کنیم که بتوانیم مالک نام تجاری آن کلمه باشیم. شاید بگویید که یک شرکت محلی هستید و دغدغه بزرگ شدن ندارید ولی داشتن نام تجاری ملی یا جهانی لازم است، چــون هر آن ممـکـن اسـت یک شرکت بزرگ در بازار شما شروع به کار کند و بخواهد نام شما را از چنگتان در آورد.

همچنین یافتن نام دامنه com. در دسترس بسیار سخت است، مگر اینکه شما با کلمات ابداعی کار کنید. این فرض است که همه اسم‌های خوب ثبت شده‌اند، اما این بدان معنا نیست که از همه نام‌های دامنه استفاده می‌شود. همچنین به شبکه‌های اجتماعی نگاه کنید و بررسی کنید که آیا اسم شما در کانال‌های اجتماعی مانند تلگرام، فیس بوک، اینستاگرام و یا توییتر گرفته شده است یا خیر.

ششم؛ مخفف، نه! هرگز!

از نـام‌هـای مخفـف و حـروف اول اسـم و فامیـل خودداری کنید مگر این که چند دهه زمـــان و میلیون‌ها دلار سرمایــه داشتــه باشید تا به برند قابل قبولی تبدیل شوید.

انتخاب نام برند در ظاهر ساده، اما عمیق است!

شاید عده‌ای به شما بگویند پیدا کردن چنین اسمی غیرممکن است (البته اگر چند میلیون تومان به آن‌ها بدهید، کاملاً ممکن می‌شود!)؛ اما تجربه ما نشان می‌دهد که این کار کاملاً امکان‌پذیر است فقط به مقداری صبر و حوصله و تفکر عمیق احتیاج دارد.

در انتها برای بررسی اسم‌های مشابه و استعلام نام انتخابی می‌توانید به سایت جستجوی علائم تجاری مراجعه کنید داخل سایت در قسمت نام علامت؛ کلمه انتخابی را تایپ کرده، کد امنیتی را وارد نمایید و ببینید که اسم انتخابی شما قبلا توسط کسی ثبت نشده باشد.

متاسفانه شاید بیش از نیمی از اسم هایی که انتخاب کردید از قبل اِشغال شده باشند!

حتی اگر تمامی اسامی انتخابی شما از قبل رزرو شدند، ناامید نشوید! ممکن است انتخاب اسم برند یک فرآیند طولانی و سخت باشد، اما قطعاً ارزشش را دارد؛ چون شما قرار است برای سالیان دراز تمام زمان و پول خود را برای برند کردن این اسم هزینه کنید.

به امید موفقیت